פגרת הכנסת – כתב הגנה

ד"ר שרון חסון מציעה לדון בסוגיית פגרת הכנסת בענייניות ומתוך כך מתארת את יתרונותיה וחסרונותיה של הפגרה ממבט רחב על הפעילות הפרלמנטרית, גם בעת מלחמה.
Getting your Trinity Audio player ready...
מבוא

בכל פעם שהכנסת יוצאת לפגרה נשמעת ביקורת ציבורית חריפה על נבחרי ציבור כמנותקים מצורכי הציבור וככאלו שמבזבזים זמן על חשבון העבודה הציבורית. ביקורת זו נשמעת ביתר שאת בתקופות חירום או מלחמה כמו בתקופת מלחמת חרבות ברזל.[1]

יש להודות, קיימות טענות משכנעות יותר לכך שפגרה עלולה לעכב ואף לפגוע בתהליכים דמוקרטיים, כמו פגיעה ביעילות הפיקוח על הרשות המבצעת, הקפאת תהליכים ציבוריים, פגיעה ברציפות העבודה הציבורית ועוד. ואף על פי כן, הפגרה הפרלמנטרית היא כלי חשוב בניהול עבודת הכנסת. יש לה גם תרומה לאיכות התפקוד של הפרלמנט בכך שמאפשרת להיחלץ מן העומס המאפיין את עבודתו שבשגרה. בין יתרונות הפגרה ניתן למנות פיתוח תוכניות עבודה, אפשרות ללמוד נושאים שדורשים טיפול ברמה הציבורית והפחתת המתח הפוליטי. על מנת להבין את חשיבותה של הפגרה, או לכל הפחות להוריד את מפלס ההתנגדות לה, יש להבין את ההקשר הרחב בו היא מתקיימת ואת הנחיצות שלה למערכת הפוליטית. תחילה אתאר בקצרה את "פגרת הכנסת", לאחר מכן את "הפעילות הפרלמנטרית" שמופסקת בחלקה בעת הפגרה. לבסוף אפרט את החסרונות וההצדקות לפגרת הכנסת.

א. פגרת הכנסת

חוק־יסוד: הכנסת קובע כי תקופת כהונתה של כנסת היא ארבע שנים מיום היבחרה.[2] כל שנה פרלמנטרית מכונה מושב, ומועד פתיחתו לאחר חג סוכות. כל מושב מחולק לשני כנסים, כנס חורף וכנס קיץ, בהם הכנסת בפעילות מלאה, הן במליאת הכנסת והן באולמות הוועדות.[3] במהלך הכנסים, המליאה מתכנסת לדיונים בחוקים, שאילתות שמופנות אל משרדי הממשלה, עולות הצעות לסדר יום, חברי הכנסת נואמים, הצעות מסיעות האופוזיציה להבעת אי־אמון בממשלה ועוד. בחדרי הוועדות, דנים בעיצוב החוקים לפני העלאתם במליאה, מפקחים על פעילות משרדי הממשלה והשרים, דנים בתקציבי המשרדים, קובעים סדרי עבודה של הבית ועוד. למעשה, התשתית ללוח הזמנים של פעילות הכנסת בזמן הכנסים הי הפיקוח על עבודת החקיקה וקידומה.

בין כנס לכנס ישנה פגרה בפעילות השוטפת של המליאה והוועדות. מועדי הפגרות אינם קבועים בחוק או בתקנון הכנסת, אך חוק הכנסת התשנ"ד־1994 קובע כי מִשְכם של כנסי החורף והקיץ יחד של שנה פרלמנטרית, קרי תקופת הפעילות וההתכנסות בכנסת, תהיה לפחות שמונה חודשים.[4] כשאין כנס יש פגרה, ולכן אורכן של הפגרות הוא לכל היותר ארבעה חודשים בכל מושב.[5] הפגרה שבין כנס החורף לכנס הקיץ אורכה כחודש וחצי, ואורכה של זו שבין כנס הקיץ לכנס החורף שיפתח את המושב הבא הוא כחודשיים וחצי.

ראוי להבהיר, ועוד יורחב על כך, שבהקשר של עבודת הכנסת – פגרה (Recess) איננה חופשה או הפסקת עבודה. פגרה היא תקופה בה הפעילות הפרלמנטרית אינה מתקיימת כסדרה, בהתאם ללוחות הזמנים שקובע התקנון ועם מחויבות לסדר יום קבוע,[6] אלא פועלת במתכונת מצומצמת ולפי דרישה. ניתן לכנס ישיבות מליאה על פי דרישה של הממשלה או דרישה של 25 חברי כנסת לפחות לדיון בנושא בעל חשיבות ציבורית,[7] ולכנס את הוועדות "על פי בקשה של יושב ראש הוועדה, של הממשלה, בהודעה בכתב של מזכיר הממשלה או של שליש מחברי הוועדה".[8]

התנאים לכינוס הוועדות והמליאה אינם מחמירים ומאפשרים לאופוזיציה, ואפילו רק לחלקים ממנה, לדרוש פעילות בזמן פגרה. גם הצבעת אי־אמון נגד הממשלה – האמצעי העוצמתי ביותר של האופוזיציה מבחינת ההשלכות שלו – ניתן להציע בתקופת הפגרה אם יש היתכנות ממשית שתעבור.[9]

אם כך, מדוע בכל פעם שהכנסת יוצאת לפגרה נשמעות טענות נגדה? לפגרה עלולות להיות השלכות בעלות השפעה ממשית, הן על רציפות התפקוד של הכנסת כמוסד מפקח ומחוקק והן על הקשר שלה עם הציבור. אולם נדמה כי מרביתה של הביקורת הציבורית נגד יציאת הכנסת לפגרה מתרכזת בטענות בסגנון "החוצפה" של חברי הכנסת בהפסקת עבודתם למען הציבור ולפנייתם לענייניהם האישים, בהנחה שהם לא עושים זאת גם כשאינם בפגרה. ביקורת זו היא בעלת אופי פופוליסטי, שתוקפת את התופעה בכלים לא ענייניים ושמבטלת את היתרונות המובהקים של תקופת הפגרה. על מנת לעמוד על חשיבותה של פגרת הכנסת וחולשותיה, יש להבין ראשית את מבנה הכנסת, תפקידיה ואופן עבודתה. במילים אחרות, התבוננות על ההקשר הרחב של הפעילות הפרלמנטרית בישראל, תקל להבין כיצד הפגרה היא חלק ממחזור חיים של הפעילות הפרלמנטרית.

ב. הפעילות הפרלמנטרית

הכנסת היא הפרלמנט הישראלי, וכמו כל פרלמנט במדינה מודרנית ומערבית, היא נושאת תפקידי יסוד של המשטר הדמוקרטי, בשני כובעיה – כרשות מחוקקת וכרשות מפקחת. הבסיס הלגיטימי לכובעים אלו הוא בחירתם של חברי הפרלמנט על ידי הציבור כנציגיו. בישראל רווחת התפיסה כי חקיקה היא מלאכתו המרכזית של בית הנבחרים, אולם היא תפקיד אחד מתוך מגוון תפקידים. מעשה החקיקה בישראל מפותח מאוד ותופס חלק גדול מאוד מסדר יומן של המליאה והוועדות. אך למעשה, תפקידיו החשובים יותר הם אלה שבאמצעותם אמורים חברי הכנסת, כנציגיו הישירים של הציבור, לוודא שהרשות המבצעת אינה חורגת מגבולות המדיניות שהציבור תומך בה. זוהי ההשפעה מרסנת של הכנסת על כוחה של הממשלה.

פעילות הכנסת מתרחשת בשני רבדים שאמורים להשלים זה את זה, מליאת הכנסת וחדרי הוועדות. המליאה היא פורום מלא של כלל חברי הכנסת כנציגיו של כלל הציבור, וחדרי הוועדות הם פורומים מצומצמים שבהם חברים מספר קטן של משתתפים המייצגים באופן יחסי את הכוחות הפוליטיים בפרלמנט. עד לפני כעשור, היה אפשר לסווג את העבודה הפרלמנטרית הנעשית במליאה כנושאת מאפיינים פומביים יותר מאשר הוועדות, ראשית בגלל גודלו של הפורום, אך גם מכיוון שהכלים הפרלמנטרים בהם משתמשים במליאה, כמו הצעות לסדר יום, שאילתות ונאומים, הם פחות דיוניים ויותר הצהרתיים במובן של האפשרות לקיים שיח בונה בין מפלגות יריבות. לעומת המליאה, הוועדות נחשבו חדרי עבודה בהם ניתן להעמיק את הדיון בעיצוב חוקים ובפעילות משרדי הממשלה. הפיקוח בוועדות הוא בדרך של העמקה ומיקוד בתחום עליו חולשת הוועדה, והתמקצעות ושליטה בנושאי המשרד עליו היא מפקחת. לשון העבר בתיאור ההבחנה בין שני הפורומים היא בשל היטשטשות ההבדלים באופן התנהגות המחוקקים עם הפיכתן של הוועדות לפומביות באמצעות צילום והקלטת פעילות הוועדות.[10]

בידי הפרלמנט שני סוגים של כלי פיקוח: עצימים ורכים. כלי פיקוח עצימים הם מנופי הלחץ, ולעיתים "אמצעי הענישה", שבעזרתם הפרלמנט יכול להעמיד את הממשלה במקומה ולהזכיר לה שהיא כפופה לו. כלים אלו הם הצבעת אי־אמון, באמצעותה הכנסת יכולה לשלול את הלגיטימציה לפעולה מן הממשלה ו"להפיל" אותה, ואישור תקציב הממשלה. כלים עצימים נוספים, גם אם דרמתיים פחות בהשלכותיהם, עומדים לרשותו של הפרלמנט ברמת הוועדה, באמצעות מעורבותם של חברי הפרלמנט בעיצוב תוצרי החקיקה שמציעה הרשות המבצעת.[11]

כלי פיקוח רכים הם שלל נהלים המחייבים את הממשלה לתת לכנסת, או לכמה מחבריה, דין וחשבון על פעולותיה. במליאה אלו הצעות לסדר יום, שעת שאלות, דיונים במליאה ושאילתות. במסגרות אלו קוראים חברי הכנסת את חברי הממשלה לסדר ודורשים מהם להסביר את פעולותיהם. בוועדות, הפיקוח הרך מתבטא בקיומם של דיונים ממוקדים בתדירות קבועה, המיועדים לדיון בחקיקה, לעיסוק בסוגיות שעל סדר היום, או להצעת קובלנות ותלונות בפני גורמים ממשלתיים. במסגרת זו, בסמכותם של חברי הוועדה לזמן גורמים ממשלתיים רלוונטיים, לתחקרם, לקבל מהם נתונים, ולדרוש מהם הצדקות למדיניות שהם נוקטים או מבקשים לנקוט.[12]

בשל הפחתת המתח, פגרה מספקת הזדמנויות למשא ומתן לא רשמי מאחורי הקלעים בין הצדדים, אשר יכולים לסייע בהשגת פשרות שקשה להשיג כאשר רף המתיחות גבוה. אפשר לתאר זאת כתקופת צינון, אשר עשויה לתרום ולהקל על אינטראקציות כאשר פעילות הפרלמנט תחודש.

כל הכלים שנמנו מבטאים את העיקרון היסודי שבשמו פועלים חברי הכנסת – הם נציגי ציבור, שליחים למוקד בו מעוצבות ההחלטות שישפיעו על חיינו, במישרין או בעקיפין. לכן תפקידיו של חבר כנסת אינם מסתכמים באולמות העבודה אלא כוללים גם פעילות מגוונת של קשר עם הציבור מחוץ להם, ואף מחוץ לכותלי הכנסת. חשוב לציין כי הקשר עם הציבור עתיד לקבל ביטוי בצינורות הפיקוח המקובלים, החל מכלים כמו הצעות לסדר ושאילתות למשרדי הממשלה, המשך בהפניית תשומת הלב הציבורית באמצעות נאומים והשתתפות בדיוני הוועדות, וכלה בגיבוש חוקים מתאימים. הפניית תשומת לב המחוקק למשוכות ובעיות בירוקרטיות, לעוולות מסוגים שונים והתמודדויות של האזרח, מאפשרת לו לבטא ולמלא רובד נוסף בתפקידו כשליח ציבור. ייתכן שרובד זה בתפקידו של נציג הציבור סובל מהערכת חסר כיוון שאינו מדיד כמו מספר הצעות חוק שהוגשו, מספר הצעות לסדר או זמן נוכחות בוועדות, אך הוא הכרחי לעבודה איכותית יותר.

ראוי לציין גם את חשיבותה של הפעילות המפלגתית בהקשר הישראלי. להוציא את העובדה שהפעילות במסגרת הפנים־מפלגתית היא כמעט הכרח בשל המצב החוקי שמחייב להתמודד לכנסת דרך מפלגה, פעילות מפלגתית של נציג ציבור איננה רעה חולה, להיפך, היא משמשת ערוץ נוסף לקשר עם הציבור ולצד האתגרים שהיא מעלה יש לה יתרונות ברורים. המקום והחשיבות שמפלגה נותנת לקשר עם הציבור אינם תלוי בחבר הכנסת. יש מפלגות שמשתפות את חבריהן בהרכבת רשימת המועמדים לכנסת, יש שעורכות כנסים אקסקלוסיביים לפעילים מרכזיים, ועוד צורות מגוונות לשיתוף אשר משפיעות על המחויבות של הנציג לחברי המפלגה. מוסדות המפלגה והפורומים הפנימיים שהמפלגה מייצרת עשויים לתפקד כגורם מתווך בין הנציג לציבור. כמו כן, פגישות עם נציגי שטח עשויים לתרום להכרה טובה יותר של נושאים הדורשים טיפול.

ג. מה קורה בפועל?

כאמור, הכנסת פועלת לפחות שמונה חודשים בשנה פרלמנטרית, אשר מחולקת לשני כנסים, חורף וקיץ. במהלך הכנסים, סדר היום של הכנסת מוסדר בתקנון וקובע כינוסים באולמות הוועדות והמליאה בימים שני עד רביעי. אלו הם "ימי העבודה" של הכנסת במובן שבימים אלו התשתית לסדר היום היא כלי הפיקוח וקידום עבודת החקיקה. חשוב לציין כי על אף ימים מוגדרים אלו, התכנסות של וועדות בימי ראשון וחמישי אינה חריגה.

הציפייה לנוכחות של חברי הכנסת והשתתפותם בפעילות הפרלמנטרית היא זו שמקבלת את מרב תשומת הלב הציבורית. אך על מנת לפקח באופן יעיל ואיכותי על הרשות המבצעת, חברי הכנסת נדרשים להתכונן לישיבות ולהבין על מה דנים ועל מה מצביעים. לצד זאת חשוב לציין כי רבים מחברי הכנסת משתתפים ביותר מוועדה אחת ועומס העבודה עליהם גדול; הם נדרשים ללמוד את עבודת המשרדים עליהם מפקחים, על מנת שלא יהיו כפופים למידע שמסופק על ידי הפקידות בלבד אלא יוכלו לאתגר אותם. האלטרנטיבה לכך היא פיקוח לא איכותי, שבמקרה הרע יתבטא בעליונות המשרד המפוקח ללא אתגרים ושאלות מצד חברי הוועדה, ובמקרה הגרוע יתבטא בחוסר מעורבות של חברי הוועדה למעט הצבעה מטעמים פוליטיים בלבד. פעילות פרלמנטרית על גווניה כוללת הן יוזמות והן תגובתיות, ולצורך כך דרושה הכנה מקדימה. כיוון ששלושה ימים דחוסים בעבודה מאומצת שכפופה ללוח זמנים חיצוני, מוקצים לכך פחות משלושה ימי עבודה: ראשון, חמישי וחצי מיום שישי. בפועל, יש מחויבויות נוספות שתופסות נפח לא קטן במהלך הימים האלו, כמו עבודה סיעתית ותקשורתית.

ד. פגרה: ביקורות

תחילה אפרט את הביקורות הענייניות על הפגרה:

1. פגיעה ביעילות הפיקוח על הרשות המבצעת: פיקוח של הפרלמנט על הממשלה הוא תפקיד ליבה. הפיקוח מתרחש ברובו המוחלט בוועדות ובמליאה באמצעות כלים פרלמנטרים שמשמשים את חברי הכנסת לדרוש דין וחשבון מן הממשלה על מדיניותה ועל דרכי הוצאתה אל הפועל. השימוש בכלי הפיקוח למטרה זו מעוגנים היטב ומוקצה להם זמן ייעודי בלוח הזמנים השבועי של הפרלמנט. לדוגמה, כל יום ד נפתח במענה על שאילתות דחופות. יש מועדים גם להצעות לסדר יום, להצעות אי אמון ועוד. ישראל אינה חריגה וגם בפרלמנטים אחרים יש עיגון של כלי הפיקוח בסדר היום של הפרלמנט. לדוגמה, בפרלמנט הבריטי שעת שאלות לשרים מתקיימת בכל יום משני ועד חמישי.[13]

פגרה, כאמור, איננה הפסקה מוחלטת של מלאכת הפיקוח, אך במהלכה אין סדר יום מובנה של הפיקוח. המליאה אינה פעילה אלא למקרים שעברו תהליך אישור וגם על פעילותיהן של הוועדות מוטלות מגבלות על מספר הכינוסים האפשריים. כלומר, פיקוח באמצעות כלים פרלמנטרים הוא אפשרי, אך איננו שוטף. לכן יש בסיס לטענה כי הכוח הפיקוחי של הפרלמנט נחלש במהלך הפגרה ושבזמן הזה הממשלה נתונה למידה פחותה של ביקורת. החשש במקרה הקיצון הוא ממהלכים חד־צדדיים של הממשלה ללא בקרה ציבורית נדרשת, אך כאמור, לשם כך ישנן אפשרויות לחרוג מהפגרה ולכנס את המליאה ואת הוועדות, ותנאי הסף לכך אפילו די מקלים. כאמור, רק 25 מתוך 120 חברי כנסת נדרשים לתמוך בדרישה לכנס את המליאה.[14]

2. פגיעה ברציפות העבודה הציבורית: קיומה של פגרה עלול לפגוע ברציפות התפקוד של הממשלה והכנסת. תהליכים שונים, בעיקר חקיקה אך גם פיקוח, מושהים במהלך הפגרה, מה שעלול לגרום קיבעון במערכת הציבורית ולעיכובים בפתרון בעיות מהותיות. תהליכי חקיקה אינם קצרים ונמשכים לרוב מספר שבועות, כך שלא חסרות דוגמאות לחקיקה שהתעכבה בשל יציאה לפגרה, אך אחת שזכורה במיוחד היא מתוך חוקי הרפורמה המשפטית. ביום 27 במרץ 2023 אושרה בוועדת חוקה, חוק ומשפט ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והעברתה למליאה לקריאה שניה ושלישית, אך בשבוע שלאחר מכן יצאה הכנסת לפגרה והחקיקה הושהתה, עד למועד כתיבת שורות אלו.[15]

3. בעיית נראות ציבורית: הציבור, בעיקר בגלל אלו שמתווכים לו את המצב בכנסת, עלול לפרש את תקופת הפגרה כתקופה של חוסר פעילות או חוסר מחויבות מצד הנבחרים. נבחרי הציבור היוצאים לפגרה עלולים להיתפס כמנותקים מצורכי הציבור וכמי שמבזבזים זמן על חשבון העבודה הציבורית. ואכן ביחס לשתי הביקורות המוזכרות מעלה, זוהי עיקר הביקורת שנשמעת נגד הפגרה.

דוגמה בולטת והעדכנית ביותר לבעיית הנראות הציבורית של הפגרה היא הפגרה של יולי־אוקטובר 2024. לקראת הפגרה החלו דיווחים תקשורתיים שמסגרו אותה בתור חוסר רגישות של נבחרי ציבור לנפוש מעבודתם הפרלמנטרית בעת שישנם חטופים ברצועת עזה או חיילים שנלחמים בשטח.[16] דיווחים אלו התעלמו לחלוטין מהרחבת היכולת של הכנסת לפעול בעת פגרה בזמן מלחמת "חרבות ברזל". הרחבת היכולות של הכנסת כללה את האפשרות לכנס בתדירות גבוהה יותר מפגרות קודמות את כלל הוועדות לדיונים לנושאים הקשורים למלחמה; הן יוכלו לדון ללא הגבלה בחוקים הקשורים למלחמה; היעדר מגבלה על מספר ישיבות ועדת חוץ וביטחון ו-ועדות המשנה שלה ועוד.[17]

עשרים ימים לפני היציאה לפגרה, סיעת "המחנה הממלכתי" הגישה הצעת חוק לביטולה של הפגרה הספציפית הזו בשל המלחמה.[18] מיותר לציין שמדובר בפרק זמן לא ריאלי להצעת חוק פרטית שדורשת ארבע קריאות במליאה ולכל הפחות שני דיונים בוועדה הרלוונטית, קל וחומר כשאינה זוכה לתמיכה מן הממשלה, אך זוהי דוגמה לשימוש ציני בפגרה ככלי לתקוף את הממשלה ואת חברי הכנסת. הפגרה משמשת את מתנגדי הקואליציה ככלי ניגוח ובכך עשויה לערער את האמון של הציבור בפרלמנט, המוסד החשוב ביותר במדינה דמוקרטית.

ה. אז למה בכל זאת פגרה חשובה לתפקוד הפרלמנט?

לפגרות פרלמנטריות יש מספר יתרונות לתפקוד הפרלמנט והם נובעים מהאפשרות להיחלץ מן העומס המאפיין את עבודת הפרלמנט בשגרה.

1. הכנה, מחקר ופיתוח מדיניות: לוח הזמנים הדחוק במהלך כנסי החורף והקיץ, כובלים את חברי הכנסת ואת הצוותים המקצועיים של הכנסת לפעילות השוטפת. למשל מלאכת החקיקה, אשר תופסת נתח ניכר מפעילותה השגרתית של הכנסת במליאה ובוועדות, דורשת משאבים רבים. בראשם חברי הכנסת, שנדרשים להגיע מוכנים לישיבות וועדה, להכיר את השלכות החקיקה, להגיע להצבעות ועוד. אך איתם גם מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמכין חומרי רקע וסקירות לבקשת הוועדות וחברי הכנסת, הצוות המשפטי של הוועדות, הלשכה המשפטית של הכנסת והצוות האדמיניסטרטיבי של הוועדות אשר מלווים את תהליך החקיקה על שלביו כל אלו כבולים לצרכים המיידיים של הוועדות וסדר היום של המליאה, אשר מכתיבים את מוקד תשומת הלב שלהם.[19]

לא כל הצעות החוק מטילות מעמסה זהה ומרביתן של הצעות החוק הפרטיות כלל לא מקודמות אלא מקובל להתייחס אליהן "כהצהרות חוק", אך מדובר בתהליך שדורש פעילות מאומצת שמכתיבה במידה רבה את מוקד תשומת הלב של הצוותים המקצועיים.[20] בדומה לכל מערכת מוגבלת אחרת, גם זו נדרשת לתיעדוף משימות ואלו לרוב יהיו המשימות הדחופות לטווח הקצר. מחוקקים יכולים לנצל את הפגרה כדי לאסוף מידע, ללמוד את נושאי הוועדה בה חברים, פעולות המשרדים עליהם מפקחים ולגבש תוכניות עבודה לכנס הבא. הצוותים המקצועיים יכולים להתפנות לעסוק במשימות בעלות חשיבות רבה אך שאינן דורשות טיפול מיידי.

2. מתח פוליטי מופחת יוצר אפשרויות פוליטיות: הפגרה עשויה לתרום להשגת פשרות הן בפרלמנט והן בממשלה. מבחינת התנהלות הפרלמנט, במהלך פגרה מפלס המתח יורד; מתח זה נוצר באופן טבעי מחיכוך שגרתי ויומיומי בפרלמנט בין תפיסות עולם ומניעים פוליטיים בדיונים בוועדות ובמליאה. אחת הסיבות לכך היא שקצב האירועים הפרלמנטרים, כמו דיונים משמעותיים, דרישה לדין וחשבון ממשרדי הממשלה, מהשרים ומראש הממשלה, מתרחשים בתדירות נמוכה יותר מאשר בשגרה. בשל הפחתת המתח, פגרה מספקת הזדמנויות למשא ומתן לא רשמי מאחורי הקלעים בין הצדדים, אשר יכולים לסייע בהשגת פשרות שקשה להשיג כאשר רף המתיחות גבוה. אפשר לתאר זאת כתקופת צינון, אשר עשויה לתרום ולהקל על אינטראקציות כאשר פעילות הפרלמנט תחודש.

אחד החסרונות של פגרה הוא פגיעה בכוח הפיקוחי של הפרלמנט, אך יש לכך גם יתרון. במקום שבו נדרשת לעיתים גם משילות אפקטיבית, כאשר הפרלמנט בפגרה הממשלה יכולה לפעול תחת לחצים פחותים, מה שמאפשר לה להתמקד בהוצאה לפועל של מדיניות, משימות מינהליות, יחסי חוץ וניהול משברים. כמובן, היא איננה יכולה לעשות ככל העולה על דעתה, ללא מגבלות וללא הבחנה. היא עדיין מחויבת בדין וחשבון לפרלמנט וכפופה לו, אך בתקופת הפגרה, בגלל שפרלמנט אינו פעיל בעבודת הפיקוח, הרי שהיא נדרשת פחות להגיב ויכולה להתמקד בעבודתה. חשוב מאוד להדגיש כי כל זה נכון אך ורק במצבים בהם הפרלמנט יכול להמשיך לפקח בצורה יעילה ופעילה כאשר עולה הצורך ליזום גם בתקופת הפגרה.

3. חיזוק הקשר עם הציבור: הפגרה היא הזדמנות להתרחק מעבודת החקיקה היומיומית ולהתמקד במערכת היחסים עם הקהילות שהם מייצגים. זהו זמן טוב ליצור מפגשים ישירים עם הציבור, להשתתף באירועים ציבוריים ולהיפגש עם קבוצות לחץ או אזרחים פרטיים כדי לשמוע את דעותיהם, הצעותיהם ותלונותיהם. זה מאפשר יצירת קשר בלתי אמצעי בין נבחרי הציבור לבין הבוחרים.[21] במדינות בהן חברי הפרלמנט נשלחים כנציגי אזור גאוגרפי מוגדר, כמו המחוזות בבריטניה, בארצות הברית ובמדינות רבות נוספות, מפגשים מסוג זה מאפשרים חשיפה לבעיות הנוגעות ייחודיות לאזור הבחירה שלהם. פגישות אלו בהחלט קורות גם בשגרה, אך הקשב והתדירות קטנים הרבה יותר מאשר בפגרה. בישראל, בה אין מחוזות בחירה ויש טשטוש של קשר הייצוג הישיר בין הבוחר לנבחר, אך הפגרה משמשת הזדמנות לנציג הציבור ליצור קשר עם גורמי שטח, פעילים בתחומים אותם מעוניין לקדם ולהיחשף לסוגיות אותן מעוניין להביא לקדמת פעילותו.

לסיכום, העבודה הפרלמנטרית של נבחר ציבור כוללת היבטים שונים של חקיקה, פיקוח על הרשות המבצעת וייצוג ציבור. הפגרה היא שלב חשוב במחזור החיים של שנה פרלמנטרית והיא מאפשרת לנבחרי הציבור תנאים בהם יוכלו לבצע את העבודה הציבורית אליה נשלחו, להתכונן לקראת עבודתם הפרלמנטרית ולחזק את קשריהם עם הציבור.

 

אזכור מוצע: שרון חסון "פגרת הכנסת – כתב הגנה" רשות הרבים (19.9.2024).


[1] אמיר אטינגר "פגרה שנויה במחלוקת: הח"כים יוצאים לחופשה ומותירים מאחור עשרות נושאים שטרם טופלו" ישראל היום (4.4.2024); שילה פריד ""אבא שלי בעזה, מה נסגר פה עם משחק הילדים?": קרובי חטופים נגד פגרת הכנסת" ynet (2.7.2024). יהודה שרוני "נטשו את האלונקה: 64 ח"כים ערלי לב סגרו את הכנסת והמשיכו לכיוון המטוס" וואלה (6.4.2024).

[2] סעיף 8 בחוק־יסוד: הכנסת.

[3] סעיף 1(א) בתקנון הכנסת.

[4] סעיף 9(א)(1) בחוק הכנסת.

[5] בשנים בהן מתקיימות בחירות זמני הפעילות והפגרות שונים. ראו בחוק הכנסת בסעיף 9 (א)(2).

[6] סעיף 25 בתקנון הכנסת.

[7] סעיף 21 (א) בתקנון הכנסת.

[8] סעיף 112(ב) בתקנון הכנסת.

[9] סעיף 28 בחוק־יסוד: הממשלה; סעיף 44(ה)(3) בתקנון הכנסת.

[10] לארכיון שידורים בוועדות ולו"ז של שידורים עתידיים ראו באתר הכנסת.

[11] חן פרידברג וראובן חזן פיקוח הכנסת על הממשלה: תמונת מצב והצעה לרפורמה 25-30 (המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2009); חן פרידברג "הכנסת כגוף מפקח" תיקון שיטת הממשל בישראל 578-605 (2013).

[12] ראו שם.

[13] UK Parliament website, "Oral Questions".

[14] סעיף 21(א) בתקנון הכנסת.

[15] ראו באתר הכנסת, "ועדת החוקה אישרה לקריאות 3-2 את חוק יסוד: השפיטה- הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואת חוק בתיהמ"ש", (27.03.2023).

[16] ראו לעיל בה"ש 1.

[17] ראו באתר הכנסת, "מהי פגרת הכנסת?" – פעילות הכנסת בפגרה בתקופת מלחמת "חרבות ברזל.

[18] הצעת חוק מועדי כינוס הכנסת בתקופת מלחמת חרבות ברזל וביטול הפגרה (הוראת שעה), התשפ"ד־2024.

[19] ראו באתר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סיכום פעילות לפי שנה.

[20] חן פרידברג "הכנסת קצרה והחקיקה הפרטית מרובה" (המכון הישראלי לדמוקרטיה, 14.12.2014).

[21] "בפגרה יש הזדמנות לח"כים לצאת לשטח" 103fm י(9.8.2024).

אולי יעניין אותך גם

השופט ד"ר רון שפירא מפרט על חשיבות ההשכלה הבין־תחומית לאנשי מקצוע בכלל ולמשפטנים בפרט, ומדגים מעולם המשפט על יתרונותיה של ידיעה רב־תחומית.
ד"ר טל מימרן דן במאמר על גבולות המותר והאסור בניהול פרופיל של נבחר ציבור ברשתות חברתיות, תוך הצגת המצב המשפטי, ביקורת עליו ופירוט השיקולים להטבת חופש הביטוי ברשתות החברתיות בישראל.
מאמר זה מתפרסם במסגרת תחרות הכתיבה לסטודנטים במשפטים ע"ש ינאי כהן בשנת התשפ”ד. מאמר זה זכה במקום הראשון.